zaterdag 27 maart 2021

Mexicaanse Nachoschotel met Cheddar


 



Dit is een nacho-schotel. Heerlijk Mexicaans! Het is gemaakt van geroosterde mais, kidneybonen, vegetarisch gehakt, rode paprika en blokjes aardappel, chili tortillachips, tonijn, avocado, cheddar, bosui, tomaten, stukjes jalopenopeper en crème fraiche.

De bovenste foto is van gerecht dat helemaal klaar is. De onderste foto is van de nog ongebakken nachoschotel. De schotel is meteen na het nemen van de foto de oven in gegaan.

Het recept is niet van mijzelf. Daarom publiceer ik het hier niet. 

Wil je het recept zien? Op mijn Instagram-account vermeld ik waar je het kan vinden. 

                                           Klik HIER:

donderdag 25 maart 2021

Omgekeerde Kwarktaartjes


 

Dit zijn omgekeerde kwark-ontbijttaartjes met passievruchtensaus. De bovenste laag is eigenlijk de bodem en de onderste is de kwarklaag. Maar ik vind het mooier zo, vandaar dat ik het omgedraaid heb. De bodem is gemaakt van vermalen cruesli met aardbeien en is gezoet met honingvervanger gemaakt van stevia. De kwarklaag is magere kwark gezoet met druppels bourbon vanille ook gemaakt van stevia. De kwarklaag is in de koelkast opgesteven met gelatine. Over de taartjes heen heb ik passievruchtensap gesprenkeld als saus.

Wil je weten welke calorie-arme producten ik gebruikt heb en waar je ze kan kopen? 

                                   Klik dan HIER:

maandag 15 maart 2021

Baklava Ontbijt Ijstaartje


Dit is een Baklava Ontbijt Ijstaart.

Baklava vind ik een heerlijk gebak, maar het is erg slecht voor de lijn en mierzoet. Ik heb er een gezonde versie van gemaakt die bij uitstek geschikt is als ontbijtje. En de normale baklava is dus gebak, ik heb er een ijstaart van gemaakt. Maar dan geen calorierijk ijs. Het is gemaakt van magere kwark. Magere kwark doet het heel goed als ijs!

Je kan de kwark natuurlijk ook gewoon in een kommetje mikken en daar muesli, honing of honingvervanger, pistachenoten, amandelschaafsel en citroenrasp doorheen roeren, dan heb je precies dezelfde ingrediënten. Maar je maakt het toch specialer, lekkerder en feestelijker als je het in de vorm van een ijstaartje serveert en eet. Het is echt veel lekkerder! En de combinatie met de andere ingrediënten zorgt ervoor dat het ook echt naar baklava smaakt. En je kan het zo zoet maken als je zelf wil. Ik vind de oorspronkelijke baklava echt mierzoet, dat mag van mij echt wel wat minder.

De bodem van de ijstaart is gemaakt van muesli choco en noten, stukjes geroosterde pistachenoten en geroosterd amandelschaafsel. Het is gezoet met calorieloze  honingvervanger gemaakt van stevia. Uiteraard kan je het ook met gewone honing maken.

De witte ijslaag is gemaakt van de magere kwark. Deze laag is ook gezoet met calorieloze honingvervanger. En er zit een eetlepel kant en klare geraspte citroenschilletjes in. Deze zijn uit een potje (gekocht in de supermarkt) en er zit wel suiker in, maar dat is dan maar een keer zo. Maar qua gezondheid en je lijn kan je natuurlijk beter zelf een citroen raspen, want daar zit geen suiker in. Ik had dit aangebroken potje al in huis voordat ik gezond ging doen en ik wilde de inhoud niet weggooien, dus heb ik het maar gebruikt.

De bovenste laag bestaat uit stukjes geroosterde pistachenoten, amandelschaafsel en muesli choco en noten.

Ik heb het zonder de bovenste laag de hele nacht laten bevriezen en vanochtend heb ik de bovenste laag eroverheen gestrooid.

Ingrediënten:

Het taartje is genoeg voor 2 porties. Ik heb hem echter in 1 keer helemaal opgegeten.

De bodem:

  • 8 eetlepels muesli coco en noten of een andere muesli
  • een handje gepelde pistachenoten
  • een handje amandelschaafsel
  • calorieloze honingvervanger of echte honing  Hoeveelheid naar keuze
  • olie, boter of bakspray

De ijslaag:

  • 8 eetlepels magere kwark                                                Je kan ook yoghurt, Griekse yoghurt of Skyr nemen
  • calorieloze honingvervanger of echte honing              Hoeveelheid naar keuze
  • 1 eetlepel citroenrasp                                                       Ik heb kant en klare uit een potje genomen. 

De bovenste laag:

  • een handje gepelde pistachenoten
  • een handje amandelschaafsel
  • een handje muesli choco en noten of andere muesli

Wat heb je nog meer nodig:

  • een ringvormpje
  • een keukenmachine
  • een diepvriezer
  • een koekenpan
  • een fornuis
  • een eetlepel
  • een mes
  • een vork
  • aluminiumfolie of andere folie

Zo maak je het:

De bodem:

  1. Rooster de gepelde pistachenoten en het amandelschaafsel in de koekenpan op het fornuis. Rooster ook vast de pistachenoten en het amandelschaafsel dat je voor de bovenste laag nodig hebt.
  2. Verkruimel de pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli in de keukenmachine. Let op: houd genoeg over voor de bovenste laag. Die pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli ga je later in grovere stukjes hakken.
  3. Roer er de honing of honingvervanger goed doorheen.
  4. Vet de bodem van de ringvorm goed in met olie, boter of bakspray.
  5. Verdeel het muesli-honingmengsel over de bodem van de ringvorm en druk het goed aan met de bolle kant van een eetlepel of met je vingers.

 De ijslaag:

  1. Verdeel de kwark over de bodem.
  2. Roer de honingvervanger of honing door de kwark.
  3. Roer er de citroenrasp doorheen.
  4. Dek de bovenkant af met folie.
  5. Zet de toekomstige ijstaart een paar uur in de vriezer tot het bevroren is.
  6. Haal het wel uit de diepvriezer als het nog niet helemaal keihard is, zodat je hem nog kan snijden. Of als je hem de hele nacht in de koelkast hebt laten staan zoals ik, haal hem er dan ongeveer een half uur of iets langer voor je gaat eten er weer uit. Als je echt niet meer kan wachten met eten en hij is nog te hard om aan te snijden, dan kan je hem ook een paar seconden in de magnetron verwarmen. Een paar seconden maar, anders is het geen ijstaart meer.

 De bovenste laag:

  1. Als het goed is heb je de pistachenoten en het amandelschaafsel dat je voor de bovenste laag nodig hebt al geroosterd. Zo niet, doe dat dan nu.
  2. Hak de geroosterde pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli grof in de keukenmachine. Als je deze net als bij de bodem liever tot kruimels vermaalt, dan is dat uiteraard ook goed. Maar ik vind het lekkerder als het grover gehakt is over de ijstaart heen.
  3. Strooi ze net voordat je de ijstaart gaat eten uit over de bovenkant.

Wil je weten welke calorieloze honingvervanger, welke muesli en welk potje citroenrasp ik gebruikt heb? 

                                 Klik dan HIER:

 


zaterdag 13 maart 2021

Aardbeien Roomkaas Terrine


 

De bodem is gemaakt van roomkaas light gezoet met druppels suikervervanger met witte chocoladesmaak gemaakt van stevia. De derde laag is hetzelfde. De tweede en de bovenste laag zijn gemaakt van stukjes aardbeien met wat water en ook gezoet met de druppels suikervervanger met witte chocoladesmaak gemaakt van stevia. Alle lagen zijn in de koelkast opgesteven met gelatine.

Wil je weten welke druppels suikervervanger ik gebruikt heb en waar je ze kan kopen? 

Klik dan HIER:

 

donderdag 11 maart 2021

Bosvruchten Cheesecake


 

Deze bosvruchten cheesecake is heel geschikt als ontbijt. Ik ga hem morgen opeten met wat extra fruit. De bodemlaag is gemaakt van muesli met chocolade en noten, gemengd met kokosolie en een calorieloze maple siroop gemaakt van stevia.

De cheesecake-laag is gemaakt van roomkaas light gemengd met calorieloze druppels met aardbeiensmaak gemaakt van stevia en is met gelatine stijf gemaakt.

De bovenste laag is gelei gemaakt van bosvruchten: frambozen, bramen en blauwe bessen. Ze zijn gepureerd en daarna door een zeef geduwd om de pitjes er uit te verwijderen. Het is ook opgesteven met gelatine. om de een of andere reden is de gelei rechts niet opgesteven, waardoor het dus eigenlijk geen gelei is. Ik heb het zo gelaten, omdat ik het idee kreeg om deze vloeibare vruchten met mijn vingers naar beneden te geleiden, opdat het net een soort lava uit een vulkaan is. En dat vond ik zelf heel mooi staan, dus was ik eigenlijk wel blij dat rechts niet opgesteven was.

Wil je weten welke calorieloze suikervervangers ik voor deze cheesecake gebruikt heb? 

                                 Klik dan HIER:

                                Volg mij op Instagram

dinsdag 9 maart 2021

Aardbeien Tompouce

  

Dit zijn Aardbeien Tompoucen gemaakt van suikervrije koffiewafels, roomkaas light, aardbeien en calorieloze suikervervanger met vanillesmaak gemaakt van stevia.

Het is op zich geen ontbijtje, maar je kan heel goed een stuk bij het ontbijt nemen. Want dit is een gezonde versie van de tompouce. In de wafels zitten geen voedingsstoffen, maar ook bijna geen calorieën. Je zou het zo of bij de koffie of thee kunnen eten. Of als je het bij je ontbijtje gaat eten met havermout, muesli, granola, ontbijtgranen of wat je maar wil.

Ik heb er 2 zo opgegeten, met extra aardbeien en blauwe bessen erbij. En ik heb er 2 als ontbijt gegeten met muesli en ook extra aardbeien en blauwe bessen erbij.

Het recept is genoeg voor 4 tompoucen.

Ingrediënten:

  • 8 suikervrije koffiewafels (wafels met koffiesmaak)   Je kan ook gewone koffiewafels nemen.
  • 1 kuipje roomkaas light naturel
  • 3 blaadjes gelatine
  • 100 gram calorieloze suikervervanger met vanillesmaak gemaakt van stevia. Uiteraard kan je ook gewone suiker gebruiken en er vanille aan toevoegen.
  • aardbeien  Hoeveelheid naar keuze
  • eventueel blauwe bessen
  • havermout, muesli, granola of ontbijtgranen erbij als je het als ontbijt gaat eten

Wat heb je nog meer nodig:

  • een pan
  • een mes
  • een lepel
  • een vork
  • een kommetje of bakje
  • een fornuis
  • een snijplank
  • een grote kom of een keukenmachine

Zo maak je het:

  1. Week de gelatine in een bakje met water. De gelatine moet goed onder water zijn, anders wordt hij niet zacht.
  2. Leg 4 wafels op je snijplank.
  3. Meng de roomkaas en de vanillesuikervervanger (of gewone suiker met vanille erin). Ik heb dit in de keukenmachine gedaan, want dan wordt het mengsel gladder. Maar je kan het ook in een grote kom doen.
  4. Was de aardbeien en snijd er een aantal in kleine stukjes. Roer de stukjes goed door het mengsel heen.
  5. Knijp de gelatine uit en verwarm het in de pan. Roer er 2 eetlepels van het roomkaasmengsel doorheen en blijf roeren tot de gelatine er goed in opgelost is.
  6. Roer het gelatinemengsel goed door de rest van hen roomkaasmengsel heen.
  7. Verdeel het roomkaasmengsel over de 4 koffiewafels.
  8. Leg op elke tompouce 1 van de overgebleven koffiewafels.
  9. Het roomkaasmengsel zal uit de wafels puilen. Duw het terug tussen de wafels met je wijsvinger en strijk het glad met je vinger of met de bolle kant van een lepel.
  10. Laat de tompoucen zeker 2 uur goed opstijven in de koelkast.

Eet er nog wat aardbeien en eventueel blauwe bessen bij als je de tompoucen als ontbijt gaat eten.

Wil je weten welke calorieloze en andere producten ik gebruikt heb? 

                                         Klik dan HIER:


                                       

maandag 8 maart 2021

Stracciatella Aardbeien Cheesecake

  

Deze Stracciatella Aardbeien Cheesecake is geen ontbijtje, maar een gezondere cheesecake. Je kan hem wel als ontbijtje eten als je er havermout, muesli, granola, brood of ontbijtgranen bij eet.

De bodem is gemaakt van in de keukenmachine vermalen suikervrije amandel-cakejes waar daarna cacao-nibs doorheen zijn geroerd.

De bodem is bedekt met halve aardbeien gezoet met een paar druppels zoetstof met aardbeiensmaak gemaakt van stevia.

De bovenste cheesecake-laag is gemaakt van roomkaas light gezoet met suikervrije suikervervanger gemaakt van stevia. Deze laag is stijf gemaakt met 3 blaadjes gelatine. Het is een no bake cheesecake. Hij is 4 uur lang opgesteven in de koelkast. Deze laag is versierd met wat cacao.

Lekker met een paar in stukjes gesneden of gescheurde verse munt.



 

Web Analytics Made Easy - StatCounter

zondag 7 maart 2021

Gezond Ontbijtje Jubileum 2021


Mijn foodblog Gezond Ontbijtje bestaat vandaag 1 jaar! Ik heb vandaag geen taart gemaakt om het te vieren, want die ik vorige week gemaakt heb staat nog in de koelkast samen met aardbeien-tompoucen te wachten op de 5 nieuwe achtergronden voor mijn foto's die ik een week geleden besteld heb. Ze zijn nog steeds niet afgeleverd door de postbode. Het bedrijf waarvan ik ze gekocht heb kan er niets aan doen. Ik begrijp wel dat de postbodes het heel druk hebben vanwege de vele bestellingen die gedaan worden vanwege de Corona-pandemie, de lockdown en het gesloten zijn van heel veel winkels, maar ik vind dit wel heel lang wachten. En ik weet nog steeds niet wanneer ik ze dan wel bezorgd krijg. Ik wil de taart niet op een andere achtergrond zetten, dus wacht ik tot ze eindelijk binnen heb. Ik heb wel een fotobewerking gemaakt van de röstiwafels die ik een tijdje geleden gemaakt heb. Ik heb ze op een virtuele rode houten achtergrond gezet. En ik neem straks een bakje ijs i.p.v taart of een tompouce. Ijs met heel veel calorieën deze keer. Dat mag best eens.

Wil je de oorspronkelijke foto en/of het recept van de röstiwafels zien? 

                          Klik dan HIER: