maandag 15 maart 2021

Baklava Ontbijt Ijstaartje


Dit is een Baklava Ontbijt Ijstaart.

Baklava vind ik een heerlijk gebak, maar het is erg slecht voor de lijn en mierzoet. Ik heb er een gezonde versie van gemaakt die bij uitstek geschikt is als ontbijtje. En de normale baklava is dus gebak, ik heb er een ijstaart van gemaakt. Maar dan geen calorierijk ijs. Het is gemaakt van magere kwark. Magere kwark doet het heel goed als ijs!

Je kan de kwark natuurlijk ook gewoon in een kommetje mikken en daar muesli, honing of honingvervanger, pistachenoten, amandelschaafsel en citroenrasp doorheen roeren, dan heb je precies dezelfde ingrediënten. Maar je maakt het toch specialer, lekkerder en feestelijker als je het in de vorm van een ijstaartje serveert en eet. Het is echt veel lekkerder! En de combinatie met de andere ingrediënten zorgt ervoor dat het ook echt naar baklava smaakt. En je kan het zo zoet maken als je zelf wil. Ik vind de oorspronkelijke baklava echt mierzoet, dat mag van mij echt wel wat minder.

De bodem van de ijstaart is gemaakt van muesli choco en noten, stukjes geroosterde pistachenoten en geroosterd amandelschaafsel. Het is gezoet met calorieloze  honingvervanger gemaakt van stevia. Uiteraard kan je het ook met gewone honing maken.

De witte ijslaag is gemaakt van de magere kwark. Deze laag is ook gezoet met calorieloze honingvervanger. En er zit een eetlepel kant en klare geraspte citroenschilletjes in. Deze zijn uit een potje (gekocht in de supermarkt) en er zit wel suiker in, maar dat is dan maar een keer zo. Maar qua gezondheid en je lijn kan je natuurlijk beter zelf een citroen raspen, want daar zit geen suiker in. Ik had dit aangebroken potje al in huis voordat ik gezond ging doen en ik wilde de inhoud niet weggooien, dus heb ik het maar gebruikt.

De bovenste laag bestaat uit stukjes geroosterde pistachenoten, amandelschaafsel en muesli choco en noten.

Ik heb het zonder de bovenste laag de hele nacht laten bevriezen en vanochtend heb ik de bovenste laag eroverheen gestrooid.

Ingrediënten:

Het taartje is genoeg voor 2 porties. Ik heb hem echter in 1 keer helemaal opgegeten.

De bodem:

  • 8 eetlepels muesli coco en noten of een andere muesli
  • een handje gepelde pistachenoten
  • een handje amandelschaafsel
  • calorieloze honingvervanger of echte honing  Hoeveelheid naar keuze
  • olie, boter of bakspray

De ijslaag:

  • 8 eetlepels magere kwark                                                Je kan ook yoghurt, Griekse yoghurt of Skyr nemen
  • calorieloze honingvervanger of echte honing              Hoeveelheid naar keuze
  • 1 eetlepel citroenrasp                                                       Ik heb kant en klare uit een potje genomen. 

De bovenste laag:

  • een handje gepelde pistachenoten
  • een handje amandelschaafsel
  • een handje muesli choco en noten of andere muesli

Wat heb je nog meer nodig:

  • een ringvormpje
  • een keukenmachine
  • een diepvriezer
  • een koekenpan
  • een fornuis
  • een eetlepel
  • een mes
  • een vork
  • aluminiumfolie of andere folie

Zo maak je het:

De bodem:

  1. Rooster de gepelde pistachenoten en het amandelschaafsel in de koekenpan op het fornuis. Rooster ook vast de pistachenoten en het amandelschaafsel dat je voor de bovenste laag nodig hebt.
  2. Verkruimel de pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli in de keukenmachine. Let op: houd genoeg over voor de bovenste laag. Die pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli ga je later in grovere stukjes hakken.
  3. Roer er de honing of honingvervanger goed doorheen.
  4. Vet de bodem van de ringvorm goed in met olie, boter of bakspray.
  5. Verdeel het muesli-honingmengsel over de bodem van de ringvorm en druk het goed aan met de bolle kant van een eetlepel of met je vingers.

 De ijslaag:

  1. Verdeel de kwark over de bodem.
  2. Roer de honingvervanger of honing door de kwark.
  3. Roer er de citroenrasp doorheen.
  4. Dek de bovenkant af met folie.
  5. Zet de toekomstige ijstaart een paar uur in de vriezer tot het bevroren is.
  6. Haal het wel uit de diepvriezer als het nog niet helemaal keihard is, zodat je hem nog kan snijden. Of als je hem de hele nacht in de koelkast hebt laten staan zoals ik, haal hem er dan ongeveer een half uur of iets langer voor je gaat eten er weer uit. Als je echt niet meer kan wachten met eten en hij is nog te hard om aan te snijden, dan kan je hem ook een paar seconden in de magnetron verwarmen. Een paar seconden maar, anders is het geen ijstaart meer.

 De bovenste laag:

  1. Als het goed is heb je de pistachenoten en het amandelschaafsel dat je voor de bovenste laag nodig hebt al geroosterd. Zo niet, doe dat dan nu.
  2. Hak de geroosterde pistachenoten, het amandelschaafsel en de muesli grof in de keukenmachine. Als je deze net als bij de bodem liever tot kruimels vermaalt, dan is dat uiteraard ook goed. Maar ik vind het lekkerder als het grover gehakt is over de ijstaart heen.
  3. Strooi ze net voordat je de ijstaart gaat eten uit over de bovenkant.

Wil je weten welke calorieloze honingvervanger, welke muesli en welk potje citroenrasp ik gebruikt heb? 

                                 Klik dan HIER: